Genom att aktivera abonnentens prenumeration genom användning av inloggning eller slutföra köp av en prenumeration på Projektagenten.se accepterar prenumeranten ovillkorligen villkoren i detta prenumerationsavtal.
1.1 Dessa allmänna abonnemangsvillkor (härefter benämnda ”dessa villkor”) gäller för abonnemang på tjänsten ”Projektagenten” från Nordiske Medier AB, organisationsnummer 556259-1197 (härefter benämnt ”Leverantören”), till kunden.
1.2 Speciella köpvillkor eller specifika krav på tjänsten från kundens sida, angivna till exempel i kundens inköpsvillkor eller uppgivna vid ingåendet av abonnemangsavtalet, är inte bindande för Leverantören, såvida inte Leverantören uttryckligen skriftligen har accepterat villkoren.
2.1 Leverantören erbjuder med Projektagenten ett digitalt verktyg som kan sättas upp för bevakning av upphandlingar, politiska behandlingar och projekt inom bygg- och anläggningssektorn.
2.2 Leverantören förmedlar enbart kontakten mellan uppdragsgivare/inköpare och kunden och deltar inte i ett eventuellt kontrakt, och är därför inte ansvarig för eventuella tvister som kan uppstå mellan parterna till följd av oenighet om priser, produkter eller andra förhållanden som rör kontraktsförhållandet. Upptäcks fel eller brister, måste kunden därför direkt kontakta den relevanta uppdragsgivaren/inköparen.
2.3 Leverantören kontrollerar inte riktigheten eller fullständigheten av inhämtad offentlig information eller publicerad information om registrerade användare.
2.4 Tjänsten Projektagenten erbjuds som Software as a Service, vilket innebär att kunden via internet och/eller API-anrop kan ansluta sig till Projektagenten och få åtkomst till dess funktioner.
2.5 Åtkomst till Projektagenten förutsätter att kunden har internetuppkoppling samt lämplig IT-utrustning.
3.1 Abonnemangsavtalet träder i kraft vid avtalets ingående.
3.2 Bindningstiden för tjänsten Projektagenten är 12 månader från avtalets ikraftträdande.
3.3 Vardera parten kan säga upp abonnemangsavtalet med skriftligt meddelande tre (3) månader före bindningstidens utgång. Om abonnemangsavtalet inte sägs upp senast tre (3) månader före bindningstidens utgång utlöses en ny bindningstid om 12 månader, eftersom abonnemanget förnyas löpande. Kunden ansvarar alltid för att säga upp avtalet i rätt tid. Om avtalet inte sägs upp i tid, krediteras inte kunden för den nya abonnemangsperioden.
3.4 Vid avtalets upphörande upphör kundens åtkomst till Projektagenten samt till det material som kan ha sparats av kunden på Projektagenten. Kunden måste därför själv säkerställa att eventuellt material laddas ner innan avtalet upphör. Inga krav kan riktas mot Leverantören i detta avseende.
4.1 Priser för kundens användning av Projektagenten samt eventuell anslutning/uppkoppling och övriga tjänster från Leverantören framgår av köpmodulen på www.projektagenten.se samt den orderbekräftelse som skickas per e-post efter köp. Genom att ingå abonnemangsavtalet accepterar kunden de angivna priserna. Priserna inkluderar de avgifter som gäller vid abonnemangsavtalets ikraftträdande exklusive moms.
4.2 Leverantören kan meddela prisändringar upp till en omteckning med en (1) månads varsel.
4.3 Betalningsvillkoren är netto kontant plus 10 dagar från fakturadatum på anvisat betalningsställe. Vid betalning efter förfallodagen ska kunden betala dröjsmålsränta på det förfallna beloppet från senaste förfallodag tills betalning sker. Kunden kan inte under några omständigheter göra avdrag eller vägra betalning för tjänsten på grund av krav från andra rättsförhållanden eller reklamationer. Fakturering sker i första hand via e-post. Utskick av faktura med brev medför en avgift på 49 kr.
4.4 Ett abonnemang på Projektagenten ska tecknas genom en säljare hos Leverantören.
5.1 Leverantören strävar efter stabil drift av Projektagenten men är inte ansvarig för driftstörningar orsakade av faktorer utanför Leverantörens kontroll, såsom driftstopp, hackerattacker, cyberterrorism m.m. Om Projektagenten är nere, kommer Leverantören att sträva efter att återställa normal drift så snart som möjligt. Om Projektagenten är otillgänglig i mer än 48 timmar efter att kunden har meddelat Leverantören om att tjänsten inte kan nås, kommer kundens abonnemangsperiod att förlängas utan kostnad med den tid som Projektagenten varit otillgänglig efter att kunden informerat Leverantören om detta.
6.1 För att ge bästa möjliga service på Projektagenten är det nödvändigt att periodvis uppgradera/ersätta teknisk utrustning och att utföra programuppdateringar m.m. Leverantören utför därför löpande underhåll och uppdateringar.
6.2 Underhåll och/eller uppdateringar meddelas kunden via Projektagentens webbplats.
6.3 I samband med underhåll kan det vara nödvändigt att avbryta åtkomsten till Projektagenten. Sådana avbrott kommer i första hand att ske mellan kl. 21.00 – 06.00 CET. Om det blir nödvändigt att avbryta tillgången till Projektagenten utanför den angivna tidsperioden, kommer detta att meddelas i förväg, om inte tekniska eller säkerhetsmässiga skäl gör det nödvändigt att ändra systemet med omedelbar verkan.
7.1 Kunden har ingen ångerrätt vid köp av abonnemang till Projektagenten. Om Kunden accepterar ett erbjudande med ett senare ikraftträdandedatum förfaller eventuell ångerrätt.
8.1 Vardera parten är ersättningsskyldig enligt svensk rätts allmänna regler med nedanstående begränsningar, dock gäller begränsningarna endast om förlusten inte kan hänföras till grov vårdslöshet eller uppsåt från den skadevållande partens sida.
8.2 Oavsett på vilken grund ett anspråk framställs och oavsett graden av vårdslöshet är leverantören inte ansvarig för följdskador eller indirekta förluster som t.ex. driftstopp, tidsförlust, vinstförlust, konsekvensförlust, förlust av goodwill, uteblivet erhållande av förväntad order eller besparing.
8.3 Parterna accepterar att Leverantörens och Kundens totala ansvar enligt detta abonnemangsavtal uppgår till maximalt 12 månaders abonnemangsavgift.
9.1 Om Leverantören inte kan leverera enligt abonnemangsavtalet på grund av force majeure, kan Leverantören inte hållas ansvarig för förluster till följd av detta, och kunden kan inte häva abonnemangsavtalet, om inte sedvanlig uppsägning är möjlig, se punkt 3.3.
9.2 Force majeure definieras som en omständighet som Leverantören inte kan påverka och som Leverantören inte kan kringgå med rimliga ekonomiska och praktiska åtgärder, inklusive men inte begränsat till uppror, oroligheter, krig, mobilisering, terrorism, fel/avbrott i offentlig elförsörjning, strejk, lockout, arbetsnedläggelse, virus, cyberterrorism, hackerattacker, försörjningsbrist av alla slag, brand, epidemier, pandemier, översvämningar m.m.
9.3 Förhållanden hos Leverantörens underleverantörer som gör att Leverantören inte kan uppfylla sina skyldigheter gentemot kunden och som inte kan övervinnas utan oproportionerligt stora kostnader för Leverantören, ska också betraktas som force majeure.
9.4 Om åtkomsten till Projektagenten väsentligt hindras på grund av force majeure och detta varar i mer än 30 dagar, kan vardera parten skriftligen säga upp abonnemangsavtalet med omedelbar verkan, men ingen av parterna kan då ställa krav mot den andra parten.
10.1 Kunden är informerad om att Leverantörens programvara är upphovsrättsskyddad och att kunden endast förvärvar en icke-exklusiv, villkorad nyttjanderätt till Projektagenten. Nyttjanderätten är villkorad av kundens betalning och efterlevnad av abonnemangsavtalet, och kunden har uttryckligen informerats om att nyttjanderätten är tidsbegränsad, så att den automatiskt upphör vid avslutande av abonnemangsavtalet oavsett orsaken till detta. Nyttjanderätten är exklusiv och får således inte överlåtas till tredje part utan Leverantörens skriftliga förhandsgodkännande.
10.2 Kunden har endast rätt att använda Projektagenten för sin egen verksamhet. Med verksamhet avses en enhet med eget Organisationsnummer. Åtkomst till Projektagenten säljs per anställd, varför en åtkomst endast får användas av en person.
10.3 Kunden förbinder sig att respektera upphovsrätten. Kunden ansvarar för sina anställdas efterlevnad av rättigheterna till Projektagenten vid användning, och kunden är skyldig att säkerställa att de anställda blir uttryckligen informerade om att Projektagenten är upphovsrättsskyddad och endast får användas i enlighet med villkoren i abonnemangsavtalet.
10.4 Projektagenten hämtar automatiskt innehåll. Leverantören garanterar därför inte att innehållet på Projektagenten är korrekt. Leverantören tar inget ansvar för fel och brister i innehållet.
11.1 Parterna åtar sig att under abonnemangsavtalets löptid och efter dess upphörande hemlighålla alla upplysningar som mottagits från och om den andra parten. Parterna får endast använda sådana upplysningar i enlighet med abonnemangsavtalet och får inte vidarebefordra upplysningarna, om inte vidarebefordran krävs enligt lag, domstolsbeslut eller myndighetsföreliggande. Detta gäller dock inte upplysningar som är allmänt kända eller offentligt tillgängliga och som enligt lag inte är underkastade sådana begränsningar.
12.1 Vid en parts väsentliga brott mot abonnemangsavtalet kan den icke-felande parten säga upp abonnemangsavtalet utan ytterligare varsel om inte rättelse skett inom 10 arbetsdagar efter skriftligt meddelande till den felande parten.
12.2 Vid konkurs, rekonstruktion, likvidation, tvångslikvidation, ingående av tvångsackord, ingående av frivilligt tvångsackord eller liknande, har den andra parten rätt att säga upp abonnemangsavtalet med omedelbar verkan.
12.3 Om kunden inte betalar för tjänsten i enlighet med punkt 4, har Leverantören rätt att med 10 dagars varsel stänga av åtkomsten till Projektagenten. Kundens åtkomst återupprättas först när Leverantören har mottagit det förfallna beloppet.
12.4 Avtalsbrott kan utöver utebliven betalning och överträdelse av övriga villkor i dessa villkor även vara kundens uppladdning av filer som innehåller virus eller malware. Leverantören förbehåller sig rätten att omgående ingripa för att begränsa skadan och, om nödvändigt, begränsa eller stänga av kundens åtkomst till Projektagenten utan ansvar.
12.5 Om Leverantören säger upp abonnemangsavtalet på grund av kundens försummelse, inklusive utebliven betalning, har Leverantören rätt att behålla den redan erlagda förskottsbetalningen. Om kunden säger upp abonnemangsavtalet på grund av Leverantörens försummelse, gäller uppsägningen endast för framtiden och kunden kan kräva återbetalning från och med den månad då försummelsen inträffade.
13.1 Alla tvister mellan Leverantören och kunden ska avgöras enligt svensk rätt. Denna lagvalsregel omfattar dock inte svensk rätts internationella privat- och processrättsliga regler. Tvisten ska avgöras vid Rätten i Stockholm som avtalad jurisdiktion.
14.1 Vi hänvisar till den till varje tid gällande integritetspolicyn för Nordiske Medier AB. Den finns tillgänglig här.